OUTSIDE: Fragmenteret portræt af en dreng uden fremtid

Af Sidsel Minuva

I 2013 besluttede den ukrainske regering sig for ikke at underskrive en partnerskabsaftale med EU. I stedet søgte denne at samarbejde med Rusland, og befolkningens modtagelse af den beslutning var ikke positiv.

Ukrainske borgere på tværs af venstre- og højrefløjen demonstrerede imod beslutningen med Uafhængighedspladsen i Kyiv som centrum.

Midt i sammenstød mellem sikkerhedsstyrker og demonstranter var 13-årige Roma. Iført en hjelm og kropsbeskyttelse kastede han med brosten sammen med sine fuldvoksne medborgere.

Sådan blev Roma til en slags revolutionsmaskot, men som 18-årig er hans tilværelse noget mindre glamourøs. Som myndig kan han ikke længere bo på det børnehjem, hvor han er vokset op. Nu er han overladt til sig selv, og fremtiden ser ikke lys ud.

Outside består af telefonsamtaler, overvågningsbilleder og spredte optagelser af Romas småkriminelle påfund, som instruktør Olha Zhurba har stykket sammen. Resultatet er et fragmenteret portræt af en ung mand uden håb.

Der er en klar kontrast mellem hovedpersonens barndom og ungdom. Som barn er verden lys, farvemættet og fuld af potentiale. Som ung er dokumentarens farvepallet mørk, grå og realistisk. Outside er præget af den måde, Roma ser virkeligheden på – den er kold og under ingen omstændigheder pæn.

På samme måde afspejler filmens forløb også hans strejfen. Den føles som et kludetæppe konstrueret af Romas fortid og nutid samt hans mange konflikter med venner og familie. Der er ingen tydelig vej ud af kriminalitet og stofmisbrug, så hans tilstedeværelse er stillestående – han er som en prægtig fugl, der er tvunget til at gå i cirkler i et alt for lille bur og aldrig kan sprede sine vinger.

Men når Outside så nært reflekterer Romas indre og ydre verden, så ender dokumentarens tempo også med at gå i stå. Der er stort set ingen fremdrift, og man mangler hurtigt en fornemmelse for, hvor fortællingen er på vej hen, og om den er på vej et sted hen.

Alligevel gør Outside indtryk. Man observerer i frustration og nærmest raseri, hvordan den unge mand ingen hjælp får. Hans søskende blev adopteret af en amerikansk kvinde, tilsyneladende imod hans mors vilje, og han vil gerne slutte sig til dem og flytte til USA.

Hun siger en masse pæne ord, men gør meget lidt. Roma overlades til sin ukrainske tilværelse, der kredser omkring kriminalitet, stoffer, vold og en utrolig hård og ubarmhjertig tone fra hans familie og kammerater. De kaster både ting og skældsord efter hinanden, og der er umådelig lidt kærlighed at mærke imellem dem.

Man ender med at have enorm sympati for Roma og nære en lige så stor frustration på hans vegne. For det er hård kost at se et ungt liv gå tabt. Netop det skildrer Outside uden at lægge fingre imellem.

Kommentarer